Η επανεκκίνηση ενός κλασικού αυτοκινήτου της σοβιετικής εποχής, του Moskvich, από μια κρατική εταιρεία το Νοέμβριο γιορτάστηκε από τον δήμαρχο της Μόσχας ως ένδειξη ανθεκτικότητας της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις δυτικές κυρώσεις.
«Αυτό είναι ένα ιστορικό γεγονός», είπε ο Σεργκέι Σομπιάνιν καθώς το Moskvich παρουσιάστηκε σε ένα εργοστάσιο που η κυβέρνηση της Μόσχας πήρε από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault πέρυσι για ένα μόνο ρούβλι. «Πολλοί πίστευαν ότι ήταν το τέλος της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας».
Αλλά η αναγέννηση του Moskvich είναι επίσης ένα σημάδι της αυξανόμενης επιρροής της Κίνας σε έναν σημαντικό τομέα της ρωσικής οικονομίας.
Τα αυτοκίνητα που βγαίνουν από το τεράστιο εργοστάσιο αυτοκινήτων της Μόσχας Moskvich στα νότια της ρωσικής πρωτεύουσας δεν μοιάζουν με τα μεταλλικά μοντέλα Moskvich της σοβιετικής εποχής.
Τα κομψά τετράθυρα SUV διαθέτουν εξαρτήματα κινητήρα και ταπετσαρίες από την κινεζική JAC Motors. Δύο πηγές, που ζήτησαν να μην κατονομαστούν καθώς δεν είναι εξουσιοδοτημένοι να μιλήσουν στα μέσα ενημέρωσης, είπαν στο Reuters ότι το μοντέλο Moskvich 3 είναι ένα JAC Sehol X4 που συναρμολογήθηκε στη Μόσχα χρησιμοποιώντας ανταλλακτικά που αγοράστηκαν από έναν Κινέζο συνεργάτη.
Η Moskvich ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι τα παραπάνω μοντέλα συναρμολογούνται σε μεγάλη μονάδα στο εξωτερικό, πριν εξαχθούν και ολοκληρωθούν στη Ρωσία. Η εταιρεία, όπως γνωστοποίησε, συνεργάζεται με «ξένο εταίρο», αλλά δεν επιβεβαίωσε τους δεσμούς με την JAC.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατακτούν μερίδιο αγοράς στη Ρωσία, εκμεταλλευόμενες την αποχώρηση δυτικών παικτών που κυριαρχούσαν στην αγορά πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, όπως δείχνουν στοιχεία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τα εισαγόμενα κινεζικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 49% της αγοράς της Ρωσίας, φτάνοντας τις 40.000 μονάδες τον Ιούνιο, σε σύγκριση με ένα προ του πολέμου μερίδιο μόλις 7% τον Ιούνιο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Autostat.
Πρόκειται σαφώς για μία επικερδή επιχείρηση. Οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη Ρωσία τον Ιανουάριο-Ιούνιο του 2023 αυξήθηκαν 6,4 φορές από έτος σε έτος φθάνοντας την αξία των 4,6 δισ.δολαρίων, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία των κινεζικών τελωνείων, συμπεριλαμβανομένων εξαγωγών αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων μόνο τον Ιούνιο.
Οι κινεζικές εταιρείες αυξάνουν επίσης τις πωλήσεις τους στη Ρωσία με τη συναρμολόγηση οχημάτων σε μονάδες της Renault και της Nissan, σύμφωνα με το Reuters.
Εισαγόμενα εξαρτήματα για συναρμολόγηση
Ύστερα από μια χαοτική δεκαετία μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, η Ρωσία ενθάρρυνε τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάσουν εργοστάσια. Προσέφερε επιδοτήσεις σε όσους εκτελούσαν εργασίες όπως συγκόλληση και βαφή σε τοπικό επίπεδο, καθώς και κίνητρα για την παραγωγή εξαρτημάτων στη Ρωσία.
Μέχρι το 2021, η εγχώρια παραγωγή έτρεχε σε περίπου 1,4 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα – περίπου το ήμισυ της εγκατεστημένης δυναμικότητάς της. Αυτό μειώθηκε σε μόλις 450.000 πέρυσι – η χειρότερη επίδοση του κλάδου από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης – καθώς οι δυτικές εταιρείες αποχώρησαν στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία.
Τα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής αντιπροσωπεύουν πλέον λιγότερο από το 40% της αγοράς αυτοκινήτων της Ρωσίας, από 70-75% πριν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
«Αναμφίβολα, η επέκταση των κινεζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων στη ρωσική αγορά θα συνεχιστεί», δήλωσε ο Andrey Olkhovsky, επικεφαλής της αλυσίδας αντιπροσωπειών Avtodom. «Δεν υπάρχουν εναλλακτικές για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ρωσίας».
Η Avtodom, η οποία αγόρασε τις θυγατρικές της Mercedes-Benz στη Ρωσία, βρίσκεται σε συζητήσεις με αρκετές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για τη συναρμολόγηση ενός premium κινεζικού αυτοκινήτου στο παλαιό εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη Μόσχα και ένας συνεργάτης θα μπορούσε να ανακοινωθεί μέχρι το τέλος του έτους, είπε ο Olkhovsky.
Παρακολουθώντας το γιουάν
Καθώς οι δυτικές εταιρείες αποχώρησαν από τη Ρωσία πέρυσι, η Μόσχα ενορχήστρωσε την εξαγορά ξένων περιουσιακών στοιχείων από κρατικά ελεγχόμενες οντότητες για να διασφαλίσει ότι η παραγωγή από το ζωτικό τομέα του αυτοκινήτου θα συνεχιστεί.
Η κυβέρνηση, ωστόσο, έχει αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό τον σημαντικό ρόλο της Κίνας στην ανάκαμψη του κλάδου αυτοκινήτων από την πτώση των πωλήσεων κατά 59% πέρυσι, προαναγγέλλοντας την αναβίωση γνωστών ρωσικών εμπορικών σημάτων.
“Το πρώτο βήμα είναι το Moskvich εκτός από το Lada”, δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου Ντένις Μαντούροφ τον περασμένο μήνα.
Η κεντρική τράπεζα είναι ένα από τα λίγα κρατικά θεσμικά όργανα που αναγνωρίζουν την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας.
Σε έκθεση στα μέσα Ιουλίου αναφέρει ότι αρκετά εργοστάσια στην κεντρική και βορειοδυτική Ρωσία που ήταν ανενεργά πέρυσι παράγουν τώρα “αυτοκίνητα βασισμένα σε κινεζικά μοντέλα … με τις δικές τους μάρκες”.
«Αν στο παρελθόν κυριαρχούσαν τα αυτοκίνητα από την Ιαπωνία και την Ευρώπη, τώρα περισσότερο από το 70% των εισαγωγών είναι από την Κίνα», αναφέρει η έκθεση.
Καθώς όμως η εγχώρια παραγωγή της Ρωσίας εξαρτάται όλο και περισσότερο από την εισαγωγή εξαρτημάτων συναρμολόγησης από την Κίνα, τα κέρδη εξαρτώνται από τη συναλλαγματική ισοτιμία του γιουάν, δήλωσε πηγή.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters