Η Κίνα επιστρέφει στην αγορά LNG για να αναζητήσει φορτία για τον ερχόμενο χειμώνα, ανατρέποντας πιθανώς μια εύθραυστη ισορροπία στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου, καθώς η Ευρώπη έχει επιτύχει τον στόχο αποθήκευσης αερίου πολύ πριν από την προθεσμία της 1ης Νοεμβρίου.Μετά την πτώση ρεκόρ της κινεζικής ζήτησης φυσικού αερίου και των εισαγωγών LNG πέρυσι που προκλήθηκαν από τα lockdown που σχετίζονται με τον Covid, η κατανάλωση φυσικού αερίου της Κίνας έχει αυξηθεί μέχρι στιγμής φέτος σε σύγκριση με το 2022, αν και εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από το 2021.
Τους τελευταίους μήνες, η Κίνα έχει υπογράψει όμως πολλές μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας LNG, μεταξύ άλλων με τους κορυφαίους εξαγωγείς, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ.
Ωστόσο, η Κίνα επιστρέφει επίσης στην αγορά spot με έναν τεράστιο διαγωνισμό για τα φορτία που θα παραδοθούν αργότερα φέτος και καθ' όλη τη διάρκεια του 2024.
Τα σχέδια της Κίνας
Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός από την Κίνα και άλλους Ασιάτες αγοραστές θα μπορούσε να αφήσει την Ευρώπη σε ακόμη πιο ευάλωτη θέση όσον αφορά την προσφορά για το χειμώνα 2023/2024, αυξάνοντας τις τιμές και οδηγώντας περισσότερα φορτία LNG στην Ασία από ό,τι θα ήθελαν οι αγοραστές της ΕΕ.
Ο κρατικός ενεργειακός γίγαντας της Κίνας Sinopec, μέσω του εμπορικού του βραχίονα Unipec, προκήρυξε πρόσφατα διαγωνισμό με σκοπό να αγοράσει έως και 25 φορτία LNG μεταξύ Οκτωβρίου 2023 και Δεκεμβρίου 2024, ανέφεραν στο Reuters εμπορικές πηγές που γνωρίζουν τα σχέδια.
Η Sinopec αναζητά προσφορές για να αγοράσει ένα φορτίο LNG για παράδοση τον Οκτώβριο, πέντε φορτία για τον Νοέμβριο και επτά για τον Δεκέμβριο του 2023.
Τα υπόλοιπα από τα 25 φορτία θα παραδίδονται ένα κάθε μήνα το 2024, σύμφωνα με πηγές του Reuters.
Ο εμπορικός βραχίονας της Sinopec ενδέχεται να έχει σχέδια να μεταπωλήσει όλα ή ορισμένα από αυτά τα φορτία αργότερα και να μην τα χρησιμοποιήσει για την εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου της Κίνας.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, αυτός είναι ο μεγαλύτερος διαγωνισμός από κρατικό Κινέζο αγοραστή για αναζήτηση φορτίων LNG στην αγορά spot από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, σημειώνει το Bloomberg.
Τα lockdown και η βραδύτερη οικονομική ανάπτυξη οδήγησαν πέρυσι στην πρώτη ετήσια μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου της Κίνας από το 1990, ενώ οι εισαγωγές LNG της Κίνας μειώθηκαν κατά 20%, κυρίως λόγω της μειωμένης ζήτησης και των υψηλών τιμών spot LNG.
Φέτος, η κινεζική ζήτηση φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 5% από έτος σε έτος το πρώτο εξάμηνο του 2023, χάρη στην υψηλότερη ζήτηση στους τομείς της ενέργειας και της βιομηχανίας, έγραψε ο Miaoru Huang, Διευθυντής Έρευνας, Asia Pacific Gas and LNG, στο Wood Mackenzie.
"Πελάτης" και της Ρωσίας η Κίνα
Η εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου της Κίνας αυξάνεται και η παροχή αγωγών από τη Ρωσία στην Κίνα αυξάνεται επίσης.
Ωστόσο, οι καθαρές εισαγωγές LNG στην Κίνα το πρώτο εξάμηνο του 2023 αυξήθηκαν επίσης, κατά 6% από έτος σε έτος, σημείωσε ο Huang.
Στο μέλλον, «η Κίνα θα επιδιώξει μεγαλύτερη επιρροή στην τιμολόγηση του LNG και, χάρη στη βελτίωση της ευελιξίας στην αλυσίδα αξίας του φυσικού αερίου, θα μπορούσε να λειτουργήσει ολοένα και περισσότερο ως ταλαντευόμενη αγορά στο παγκόσμιο ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης LNG», εκτιμά ο Huang.
Ο ρόλος της Κίνας στην «αγορά ταλάντευσης» θα μπορούσε να δοκιμαστεί ήδη από αυτόν τον χειμώνα, ειδικά εάν ο χειμώνας στην Ευρώπη ή/και στην Ασία είναι πιο κρύος από το συνηθισμένο.
«Περνάμε αυτόν τον χειμώνα με την Ευρώπη να είναι αρκετά γεμάτη», δήλωσε ο Colin Parfitt, αντιπρόεδρος της Midstream για τη Chevron, στο συνέδριο Gastech 2023 στη Σιγκαπούρη την περασμένη εβδομάδα.
Ωστόσο, ο Parfitt προειδοποίησε για πιθανή υψηλή μεταβλητότητα εάν ο χειμώνας είναι πιο κρύος.
«Η άποψή μου είναι ότι δεν έχουμε βγει από το δάσος ακόμα, και μπορεί να μην είμαστε έξω από το δάσος για μερικά χρόνια μέχρι να εμφανιστεί αυτή η νέα προμήθεια», είπε ο Parfitt.
Κινδυνεύει η Ευρώπη
Παρά τα υψηλά επίπεδα αποθεμάτων φυσικού αερίου και τη μείωση της κατανάλωσης και των εισαγωγών φυσικού αερίου, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, η Γερμανία, δεν έχει ξεφύγει από την άποψη των ελλείψεων φυσικού αερίου, η γερμανική βιομηχανία και η κυβέρνηση προειδοποιούν εδώ και μήνες.
Η κατάσταση εφοδιασμού στην παγκόσμια αγορά LNG θα μπορούσε να επιδεινωθεί περαιτέρω λίγο πριν από την περίοδο του χειμώνα με τη συνεχιζόμενη διαμάχη μεταξύ της Chevron και των συνδικαλιστικών οργανώσεων σχετικά με τις συνθήκες αμοιβής και εργασίας σε δύο εξαγωγικές εγκαταστάσεις στην Αυστραλία, οι οποίες συλλογικά αντιπροσωπεύουν το 5% της παγκόσμιας προσφοράς LNG.
Πυρκαγιά σε ρωσικό αγωγό φυσικού αερίου μετά από έκρηξη
Την ίδια ώρα, τα προβλήματα παροχής φυσικού αερίου στην Ευρώπη από τη Ρωσία συνεχίζονται.
Ο υπόγειος αγωγός φυσικού αερίου Peschany Umyot-Storozhevka κοντά στο χωριό Krasny Oktyabr, που διαχειρίζεται η Gazprom, έπιασε φωτιά.
Οι μέχρι τώρα αναφορές δεν διευκρυνίζουν εάν η πυρκαγιά στον αγωγό θα διαταράξει τις ροές ενέργειας από τα ρωσικά λιμάνια, αν και οι εργασίες αποκατάστασης έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η περιοχή Σαράτοφ φιλοξενεί ένα σημαντικό στρατιωτικό αεροδρόμιο, την αεροπορική βάση Ένγκελς, και η έκρηξη σημειώθηκε την ίδια στιγμή με μια καταιγίδα ουκρανικών επιθέσεων με πυραύλους και drone σε ρωσικούς στρατιωτικούς στόχους.
Η Ουκρανία είπε ότι εξαπέλυσε με επιτυχία δύο επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στον Ένγκελς.
Η Ευρώπη δεν έχει απαγορεύσει ούτε έχει επιβάλει κυρώσεις για το ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά η παροχή φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ευρώπη με αγωγούς έχει επιβραδυνθεί από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία.
Ο ρόλος της Αυστραλίας
Η Αυστραλία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στην παγκόσμια αγορά LNG.
Το Κατάρ, η Αυστραλία και οι ΗΠΑ μαζί αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60% της παγκόσμιας προσφοράς LNG.
Παρόλο που η πλειονότητα των αυστραλιανών εξαγωγών LNG προορίζεται για την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Νότια Κορέα, η διακοπή από τις απεργίες θα οδηγήσει την Ασία και την Ευρώπη να ανταγωνίζονται για το LNG από άλλους προμηθευτές.
Στη προκειμένη περίπτωση μια απεργία στην μακρινή Αυστραλία απειλεί να βάλει φωτιά στους λογαριασμούς ρεύματος της Ευρώπης.
Η αναστάτωση που επικρατεί σε τρία εργοστάσια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αυστραλία, προκαλεί κλυδωνισμούς στην Ευρώπη.
Κι αυτό γιατί οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά τον παγκόσμιο εφοδιασμό φυσικού αερίου και, κατ' επέκταση την τιμή των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του ολλανδικού TTF.
Η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου γνώρισε σημαντική αστάθεια τις τελευταίες εβδομάδες.
Με την αβεβαιότητα για το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στην Αυστραλία, η Ευρώπη θα πρέπει να προετοιμαστεί για περισσότερη αστάθεια και αύξηση των τιμών.
Αυτό αναφέρει σε ανάλυσή του το Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA), υπογραμμίζοντας ότι οι εγκαταστάσεις LNG που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τις απεργίες είναι η North West Shelf (που διαχειρίζεται η Woodside Energy), η Gorgon και η Wheatstone (και τις δύο εκμεταλλεύονται η Chevron). Μαζί, αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% των παγκόσμιων εξαγωγών LNG.
Άσκοπες οι δαπάνες εκατομμυρίων για το LNG στην Ελλάδα;
Η Ελλάδα επεκτείνει μαζικά τις υποδομές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και ιδιώτες επενδυτές σχεδιάζουν πέντε ακόμη νέους τερματικούς σταθμούς στην Αλεξανδρούπολη, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την Κόρινθο.
Ωστόσο, οι ειδικοί τοποθετούνται επιφυλακτικά, προειδοποιώντας για ενδεχομένως άσκοπες δαπάνες εκατομμυρίων.
«Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η Ελλάδα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία ως κόμβος για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου σε γειτονικές χώρες που απομακρύνονται ενεργειακά από τη Ρωσία», έχει εξηγήσει πρόσφατη ανάλυση της Handelsblatt.
«Τώρα, με τη δημιουργία των πέντε ακόμη τερματικών σταθμών που θα συνδεθούν με το δίκτυο κατά το διάστημα 2023-2025, οι παραδόσεις θα αυξηθούν πολύ περισσότερο.
Όμως, εάν υλοποιηθούν όλα τα σχέδια, η Ελλάδα θα έχει ετήσια δυναμικότητα διαχείρισης LNG ύψους 25 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm).
Δηλαδή περίπου τετραπλάσια της σημερινής ζήτησης».
Η HB εξηγεί πως «πολλοί ειδικοί προειδοποιούν για πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα - όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις τους, περισσότερο από το 50% της δυναμικότητας εισαγωγής LNG της Ευρώπης θα μπορούσε να είναι ήδη περιττό έως το 2030.
Στην Ελλάδα, κρίνεται ότι οι σχεδιαζόμενες μονάδες θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο, αν και η εγχώρια ζήτηση μειώνεται, με την κατανάλωση φυσικού αερίου να μειώνεται κατά 19% το 2022.
Ταυτοχρόνως, όμως, οι εξαγωγές φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια σχεδόν τετραπλασιάστηκαν το 2022».
www.bankingnews.gr